Bloggen op je bedrijfswebsite: 5 schrijftips

18 januari 2019 door Kittie Spierings

We komen het regelmatig tegen: bedrijven investeren in een spiksplinternieuwe website, met het modernste design en sterke SEO-teksten, en leunen vervolgens achterover terwijl ze wachten tot de bezoekers binnenstromen. Al snel merken ze dat het bezoekersaantal helemaal niet zo hard groeit als verwacht. Hoe je die radiostilte tegengaat? Verhoog de dynamiek en traffic op je site door regelmatig een blog te plaatsen. 

Bloggen geeft jouw organisatie de mogelijkheid om informatie en kennis te delen die je niet op je gewone webpagina’s kwijt kunt, maar die toch heel relevant is voor de doelgroep. Verkoop je witgoed? Dan kun je in je blog de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van wasmachines delen. Of je geeft mensen tips: waar moeten zij op letten bij de aankoop van een wasmachine? Zo laat je zien dat jij de expert bent op dit gebied. Goed voor je betrouwbaarheid én voor je vindbaarheid in Google. Om je op weg te helpen, hebben wij nog vijf andere praktische schrijftips voor je.

1. Speel in op de actualiteit

Is er een nieuw product op de markt? Verandert de wetgeving in jouw sector? Door actuele trends en ontwikkelingen in het vakgebied (of nieuws uit de eigen organisatie) in blogs te verwerken, trek je bezoekers die hierop zoeken. 

2. Zorg voor relevante informatie

De lengte van je blog maakt in principe niet uit. Het gaat erom dat de content die je deelt relevant is. Mensen die echt geïnteresseerd zijn in een onderwerp, blijven meestal wel lezen zolang je maar interessante informatie deelt. Zorg er wel voor dat je blog overzichtelijk en makkelijk scanbaar is. Dit doe je door tussenkopjes te gebruiken. 

3. Lijstjes doen het altijd goed

Over scanbaarheid gesproken … ‘7 gouden tips’, ‘5 stappen’, ‘do’s en don’ts’; lijstjes en opsommingen zijn een lust voor het oog van snelle weblezers. 

4. Link naar andere pagina’s

Een blog biedt uitstekende kansen om te linken naar overige pagina’s op je site, zoals de producten en diensten van je organisatie. Een sportschool kan lezers in een blog over het opstellen van een trainingsschema bijvoorbeeld doorverwijzen naar informatie over personal training.  

5. Besteed aandacht aan goede metateksten

Metateksten zie je niet op de pagina zelf, maar in de zoekresultaten. Een goede metatitle en metadescription bevatten in ieder geval belangrijke zoekwoorden (liefst vooraan) en een duidelijke call to action. Zoals je ziet: bloggen is een vak apart. Het kan best veel tijd en energie kosten voordat je zelf iets op papier hebt. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om het schrijven van blogs uit te besteden aan een gespecialiseerd tekstbureau. Zo weet je zeker dat de artikelen taaltechnisch goed in elkaar steken, aansluiten bij de doelgroep en dat er continuïteit in zit.

Over de auteur: Kittie Spierings, directeur-eigenaar

Drijvende kracht achter Roestvrijtaal. Begon in 2004 op een zolderkamer. Haar motto: we doen het goed of we doen het niet.