10 tips voor een interessante nieuwsbrief

18 mei 2018 door Kittie Spierings

Het is weer tijd voor een nieuwsbrief! Een uitgelezen kans om je organisatie weer eens goed voor het voetlicht te brengen. Een nieuwsbrief die wordt gelezen én die aanzet tot handelen, begint bij het kiezen van goede onderwerpen; nieuwswaardig én prikkelend. Enthousiast denk je na over wat je te melden hebt …

Uhm …

Herkenbaar, zo’n black-out? Lees dan verder!

Niets te melden? Tuurlijk wel!

Je zult zien dat je best wat te vertellen hebt, zeker als je er eens rustig voor gaat zitten. Zaken die voor jou de normaalste zaak van de wereld zijn, kunnen je lezers enorm helpen. Wat denk je van een paar nuttige tips, gebaseerd op vragen die je vaak krijgt van klanten? En sleepte je niet onlangs een heel mooie opdracht binnen? Je las een goed managementboek, zou dat er ook in kunnen? Heel goed zelfs. Als je maar relevant bent voor de klant.

10 ideeën voor je nieuwsbrief

Met de onderstaande tien tips kom je razendsnel tot een aantal relevante onderwerpen.

  1. Beantwoord klantvragen. Welke vragen krijg je vaak? Laat je oplossing zien.
    Informeer over de actuele SEO-richtlijnen. Vertel over je speciale garantieregeling, die nog niet iedereen kent. Of dat je inderdaad ook online met coupons kunt betalen. Of deel dat je binnenkort – net als wij – gaat verhuizen natuurlijk!

  2. Deel kennis. Wat is voor jou vanzelfsprekend en voor je klant razend interessant?
    Keukenleverancier? Geef tips voor het kiezen van het juiste aanrechtblad. Schilder? Vertel hoe je houtrot herkent. Schrijver? Deel hoe je een goede nieuwsbrief samenstelt. Kortom: etaleer je deskundigheid.

  3. Toon je vakmanschap. Laat de lezer zien wat je doet.
    Vertel over lopende projecten en welk waardevol werk je geleverd hebt. Een opgeleverde website, staalbewerkingsmachine of een verrassend nieuwbouwproject bijvoorbeeld.

  4. Beschrijf ontwikkelingen in je sector.
    Welke technieken veroveren terrein? En wat zijn de nieuwste trends? Als netwerkbeheerder kun je vertellen over nieuwe opslagmethoden. En wat te denken van ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid? In vrijwel elke branche relevant!

  5. Beschrijf nieuwe producten en diensten. Wat hebben klanten eraan?
    Without publicity a terrible thing happens: nothing. Deel daarom recepten met jouw etenswaren erin verwerkt. Doe een boekje open over je nieuwe zomercollectie. Of presenteer je nieuwe sauna-en-dinerarrangement.

  6.  Laat zien wat er speelt binnen je bedrijf. Waar ben je mee bezig?
    Een nieuwe topper in je team? Stel hem of haar voor! Ga je een nieuwe markt veroveren? Of ben je daar enige tijd geleden mee gestart? Vertel hoe het loopt en hoe je omgaat met de bijkomende uitdagingen.

  7. Vertel over je successen. En die van je klanten.
    Stond je in een magazine? Deel het artikel. Won je een prijs? Vertel waarom de jury jou bekroonde. En laat tevreden klanten eens aan het woord in je nieuwsbrief. Een goed woordje van iemand anders is vaak overtuigender dan een lofzang over jezelf.

  8. Verzin een actie voor conversie. Of prikkel met een prijsvraag.
    Trek de lezer naar je website of Facebookpagina met een leuke winactie. Zoek je een naam voor je nieuwe product? Of wil je weten welke artiesten jouw gasten graag in je theater zien? Geef je lezer het woord en betrek hem bij je bedrijfsvoering.

  9. Vertel over een beursbezoek, app of boek. Wat inspireert je?
    Wat jou inspireert, brengt anderen waarschijnlijk ook verder. Dus deel het! Of het nu een interessant boek, handige app of intrigerende video is.

  10. Zet je klant in de spotlight. Wat is zijn expertise?
    Jouw nieuwsbrief is ook een mooi podium voor je klanten. Wat is hun succes? En welke bescheiden (!) bijdrage heb jij daaraan geleverd? Vergeet niet: wie goed doet, goed ontmoet.

Wat je zeker nog moet weten

Prop je nieuwsbrief niet vol met promotie. Dat brengt je boodschap namelijk alleen naar de prullenbak. En wees slim en schrijf op wat je de lezer graag ziet doen. Vraag bijvoorbeeld of je lezer contact wil opnemen. Wil je dat ze doorklikken naar je website? Vertel dan wat daar voor hen te halen valt.

Meer weten over het realiseren van een treffende nieuwsbrief? Of er gelijk werk van maken? Neem contact met ons op!

Over de auteur: Kittie Spierings, directeur-eigenaar

Drijvende kracht achter Roestvrijtaal. Begon in 2004 op een zolderkamer. Haar motto: we doen het goed of we doen het niet.