4 tips voor een ijzersterke offerte

6 september 2018 door Kittie Spierings

Na een goed gesprek met een potentiële klant mag je een offerte uitbrengen. Dit is hét moment om jouw meerwaarde te laten zien. Prijs is namelijk maar een klein onderdeel van een offerte. Het verschil maak je door de klant te overtuigen van jouw kennis en toegevoegde waarde. Hoe zorg je ervoor dat jouw tekst net zo goed is als je product of dienst? Met deze vier tips maak je een offerte die scoort.

1. Verplaats je in je klant

Stel je klant centraal in je offerte. Wat vindt hij belangrijk? Zijn het deadlines die gehaald moeten worden? Dan leg jij uit hoe jij ervoor zorgt dat werkzaamheden op het afgesproken tijdstip afgerond zijn. Laat ook duidelijk merken dat je de klant hebt begrepen en grijp hierop terug in je offerte. Bijvoorbeeld: 

U vindt het belangrijk dat uw leerlingen en leerkrachten tijdens de renovatie van de school geen overlast ondervinden. Daarom voeren we alle werkzaamheden uit tijdens de schoolvakantie. Onze planning (te vinden in bijlage 1) is strak, maar haalbaar. Op de eerste schooldag na de vakantie zitten de leerlingen in een volledig gerenoveerd gebouw. 

2. Kies voor een heldere structuur

Een logische opbouw zorgt ervoor dat je klant niet hoeft te zoeken naar informatie. Een nette offerte bevat in elk geval deze vijf onderdelen: 

  1. Inleiding. Bedank je klant voor de offerte en benoem het eventuele eerdere contact. 
  2. De vraag van de klant. Vat de vraag kort samen en laat merken dat je de klant begrepen hebt. 
  3. Jouw oplossing. Waarom is jouw product of dienst het antwoord op de vraag van de klant? Wat levert jouw oplossing de klant op? 
  4. Prijs. Vermeld de kosten van de oplossing, liefst duidelijk gespecificeerd. 
  5. Afsluiting. Laat in de afsluitende alinea merken dat je graag aan de slag gaat. Bijvoorbeeld: 
    Wij verheugen ons op de samenwerking.

    Ook vermeld je hier de geldigheidsduur van de offerte en maak je duidelijk wat je van de klant verwacht. Voor wanneer moet hij reageren? Moet hij zelf bellen of neem jij na bijvoorbeeld een week contact op?

3. Schrijf actief en overtuigend

Wat klinkt beter? 
‘Volgende week zal gestart worden met de uitvoering van de implementatie. Deze zal naar verwachting ongeveer een maand duren.’

Of:
‘De implementatie start op 4 september en is uiterlijk 1 oktober afgerond.’

Vermijd in je offerte werkwoorden als worden, zullen en willen. Zo maak je zinnen actiever en komen ze overtuigender over. Leg bovendien de nadruk op het resultaat en wees daar stellig over.   

4. U of jij?

Wees niet te informeel in je offerte. Houd er rekening mee dat de kans bestaat dat meerdere personen jouw offerte bekijken. Mensen die jij niet kent en die jou niet kennen. Twijfel je? Gebruik dan u. 

Meer tips?
Wil jij beter scoren met jouw offertes, maar kun je wel wat extra tips en handvatten gebruiken? Roestvrijtaal helpt je hier graag bij. Neem gerust contact met ons op.

Kittie Spierings, directeur-eigenaar
Over de auteur: Kittie Spierings, directeur-eigenaar

Drijvende kracht achter Roestvrijtaal. Begon in 2004 op een zolderkamer. Haar motto: we doen het goed of we doen het niet.