Meer sollicitanten verleiden met neuromarketing in je vacaturetekst

1 augustus 2025 door Puk Jansen

Wat krijg je als je inzichten uit de neurowetenschappen toepast in je marketing en communicatie? Neuromarketing! Of – als het om teksten gaat – neurocopywriting. Inspelen op het brein van je lezer is een meesterzet, zeker in jobmarketing en andere vormen van arbeidsmarktcommunicatie. Want hoe verleid je een kandidaat nu beter om op die sollicitatieknop te drukken dan door onbewuste beïnvloeding? Ontdek snel een aantal slimme technieken voor in je vacatureteksten.

Wat is neurocopywriting?

Wist je dat in het intro van dit artikel al een neurocopywritingtechniek verstopt zat? En dat ik je in de zin hiervoor wéér aan het beïnvloeden ben? Ik doel op de dialoogmethode: het stellen van vragen in een tekst om je lezer te boeien. Ons brein wil namelijk niets liever dan vragen beantwoorden, zeker een vraag als ‘wist je dat?’

Dat is precies wat neurocopywriting inhoudt: rekening houden met de voorkeuren van het brein om je lezers te beïnvloeden, enthousiasmeren of activeren. En dat allemaal terwijl zij het niet doorhebben. We spelen namelijk in op het onbewuste brein. Superwaardevol in elke vorm van marketing en communicatie, en dus ook in jobmarketing.

“Er zijn veel trucs om het onbewuste brein van de lezer te beïnvloeden”

Welke 5 neuromarketingtechnieken zijn effectief in vacatures?

Er zijn enorm veel slimme trucs om in te spelen op het onbewuste brein van de lezer. Té veel om hier allemaal op te noemen. We helpen je daarom graag op weg met 5 effectieve technieken die je kunt toepassen in je vacatureteksten.

1. Sociale bewijskracht 🧠

Dit is het psychologische fenomeen waarbij mensen hun mening baseren op wat anderen vinden. Want wat anderen over jouw organisatie zeggen, weegt zwaarder dan wat je zelf roept. Laat dus in je vacaturetekst zien dat collega’s enthousiast zijn over de functie, werkplek, werk-privébalans, arbeidsvoorwaarden, enzovoort …

Voorbeelden:

✅ Dit zegt jouw collega Emma over het team: “Ik voelde me vanaf dag één welkom. De wandelpauzes vind ik erg gezellig en ook tijdens het werk heb ik veel contact met collega’s. Iedereen is betrokken bij elkaar!”

✅ Wist je dat collega’s de werksfeer gemiddeld een 9 geven in ons medewerkerstevredenheidsonderzoek? Niet voor niets werken talloze mensen al jarenlang bij ons!

2. Urgentie 🧠

Mensen stellen keuzes graag uit, tenzij ze voelen dat ze nú in actie moeten komen. Door urgentie toe te voegen aan je vacaturetekst geef je dat duwtje. Een uiterste sollicitatiedatum werkt daarbij als een zachte deadline voor het brein: “Als ik dit wil, moet ik het nu doen.” Ook zinnetjes als “Solliciteer snel” wakkeren dat gevoel aan.

Voorbeelden:

✅ Solliciteren kan tot en met 21 september.
✅ Reageren kan zolang de vacature online staat – maar we starten snel met de eerste gesprekken.
✅ Wil je liever vandaag dan morgen bij ons aan de slag? Solliciteer direct.

3. Storytelling en mentale stimulatie 🧠

Ons brein is dol op verhalen. Waarom? Omdat we onszelf erin kunnen verplaatsen. En hoe beter iemand zich een situatie kan voorstellen, hoe groter de kans dat deze persoon actie onderneemt om die situatie werkelijkheid te laten worden. Laat kandidaten dus al even ‘meelopen’ in de functie. Omschrijf hoe hun toekomstige werkdag of -week eruitziet, met wie ze samenwerken of welk resultaat ze straks mogelijk maken. Zo breng je de baan tot leven.

Voorbeelden:

✅ Je begint de dag met een kort overleg met je team. Daarna duik je in de aanvragen die gisteren zijn binnengekomen. Eén daarvan vraagt meteen je aandacht …
✅ Stel je voor: jouw werk zorgt dat duizenden klanten soepel overstappen naar duurzame energie.
✅ Binnenkort jouw naam op onze projectmuur? We laten je graag zien hoe die eruitziet tijdens je meeloopdag.

4. Herkenning 🧠

Mensen voelen zich nu eenmaal sneller aangetrokken tot iets dat vertrouwd aanvoelt. Daar kun je in vacatureteksten op meerdere manieren op inspelen. Gebruik bijvoorbeeld de taal van je doelgroep (mirroring) en geef de lezer een rol in je verhaal (altercasting).

Voorbeelden:

✅ Een clean code, duidelijke structuur en collega’s die je begrijpen als je zegt dat je iets ‘even moet refactoren’. Daar word jij blij van.
✅ Als recruiter wil jij dé ideale kandidaat binnenhalen. Daarom hecht je veel waarde aan een sterke candidate journey.

5. (Oneven) opsommingen 🧠

We zijn allemaal scanners geworden. Geen tijd (of zin) om lappen tekst te lezen, we willen overzicht. Precies daarom werken opsommingen zo goed in vacatureteksten. Ze maken je tekst scanbaar, verlagen de cognitieve belasting én helpen je brein om informatie te verwerken.

En wist je dat het zelfs uitmaakt hoeveel bullets je gebruikt? Een oneven aantal voelt voor het brein betrouwbaarder dan een even aantal: 3 is top, 5 is prima, 7 is het absolute maximum.

Let ook op het opsommingsteken dat je gebruikt. Een streepje (–) ziet ons brein als een minteken, en dat voelt – jawel – onbewust negatief. Gebruik liever een bolletje. Of nog beter: een groen vinkje ✅. Dit triggert positiviteit.

Specialistische vacatures
Kortom: genoeg mogelijkheden om jouw vacatures dankzij neurocopywriting naar een nóg hoger niveau te tillen. Kun je daarbij hulp gebruiken? Onze tekstschrijvers hebben een bak aan specialistische kennis in huis. Die expertise passen we naast vacatures toe in nog veel meer (wervings)teksten. Benieuwd waarmee we jou kunnen helpen? Neem contact met ons op.

Over de auteur: Puk Jansen, tekstschrijver

Van het Brabantse platteland tot vulkanen in Midden-Amerika. Goede verhalen vindt deze reislustige levensgenieter overal. Haar doel: ze zo opschrijven dat ze je raken.