Alles wat je moet weten over de whitepaper
Een grote aankoop doe je niet zomaar. Je wilt je graag laten informeren door iemand met verstand van zaken. Wat je doet? Je gaat googelen. De advertenties sla je over, want: te commercieel. Dan kom je ineens uit bij een uitgebreid pdf-document. Hé, hierin staat precies beschreven wat jij wilt weten! Op basis van de informatie kun jij de juiste keus maken. En de afzender van het document? Die krijgt in jouw hoofd een duimpje. Jij weet voortaan bij wie je moet zijn voor deskundig advies over dit onderwerp.
Herkenbaar? Dit effect is precies de reden waarom steeds meer bedrijven zich wagen aan een whitepaper. Iets wat wij alleen maar toejuichen, want een sterke whitepaper is hét tekstuele middel om klanten aan je te binden. Maar waar moet je nu allemaal aan denken bij het schrijven van een whitepaper? Wij zetten de antwoorden op zes veelgestelde vragen voor je op een rij.
1. Wat is een whitepaper?
Een whitepaper (ook wel e-paper) is een kennisdocument dat door bedrijven veelal wordt ingezet als marketinginstrument. Met een whitepaper deel je kennis en help je jouw lezers – vaak potentiële klanten – bij het oplossen van een probleem of vraagstuk, of bij het maken van een keuze. Ze kunnen dus over van alles en nog wat gaan, en worden zowel in de B2B- als B2C-markt ingezet. Van een whitepaper over het managen van een hybride cloud voor de grootzakelijke klanten van KPN tot een whitepaper van de bank Knab over hoe je geld ophaalt met crowdfunding.
2. Wat is het doel van een whitepaper?
De meeste bedrijven bieden whitepapers gratis aan, in ruil voor contactgegevens van de geïnteresseerden. Zo draagt een whitepaper bij aan het genereren van leads. Heb jij een ander doel, bijvoorbeeld het opbouwen van autoriteit? Dan kun je jouw whitepaper ook openbaar toegankelijk maken. Je krijgt dan geen contactgegevens, maar door de lagere drempel waarschijnlijk wel aanzienlijk meer lezers.
3. Moet je iets verkopen in een whitepaper?
Nee, liever niet zelfs. Whitepapers zijn feitelijk en inhoudelijk, en hebben minder commerciële lading dan bijvoorbeeld een productbrochure. Kennis delen staat voorop en daarvoor is een objectieve benadering noodzakelijk. Laat zien dat jij de expert bent in jouw branche, zonder al te veel nadruk te leggen op de producten of diensten die je verkoopt. Ligt de zelfpromotie er te dik bovenop, dan kan dat het vertrouwen van de lezer schaden. Het ‘Wij-van-Wc-Eend-effect’, zeg maar.
Indirect kan een whitepaper trouwens wel degelijk leiden tot sales. Laat je door een whitepaper zien dat jouw bedrijf kennis heeft van ontwikkelingen in het vakgebied, dan versterkt dat je autoriteit en betrouwbaarheid. En dat kan prospects over de streep trekken.
4. Hoe ziet de opbouw van een whitepaper eruit?
De meeste whitepapers bevatten in ieder geval de volgende onderdelen:
- Aansprekende titel.
- Prikkelende inleiding. Geef hierin ook aan wat de waarde is van je whitepaper. Wat heeft iemand eraan om het document te lezen?
- Scanbaar middenstuk. Verdeel de tekst in overzichtelijke paragrafen of kies voor een checklist of stappenplan. Om het geheel behapbaar te maken kun je de hoofdtekst ook afwisselen met tekstkaders, interviews of cases.
- Slot. Hier kun je de link leggen met het product of de dienst die jij aanbiedt.
- Call to action. Bijvoorbeeld een contactpersoon bij wie je lezers terecht kunnen als ze meer willen weten.
- Eventueel een bronnenlijst. Dit verhoogt je betrouwbaarheid.
Overigens geldt bovenstaande opbouw vooral voor whitepapers in ‘traditionele’ pdf-vorm. Kies je voor een interactieve web-based whitepaper (voordelen: meetbaar en responsive), dan navigeert de lezer anders en dat vraagt om een passende opbouw.
5. Hoe lang moet een whitepaper zijn?
Whitepapers tellen over het algemeen tussen de vier en de tien pagina’s. Bij meer pagina’s spreken we ook vaak van een e-book, hoewel het verschil tussen een whitepaper en e-book niet altijd eenduidig is.
6. Welke schrijfstijl hanteer je in een whitepaper?
Hier bestaan misvattingen over. Ook al wil je met een whitepaper misschien autoriteit opbouwen, dat wil niet zeggen dat je schrijfstijl ook per se autoritair of gewichtig moet zijn. Een vlotte en heldere schrijfstijl met gebruik van concrete voorbeelden is vaak effectiever. Oók als jouw lezers specialisten zijn. Je wilt immers dat je lezers er iets van opsteken.
7. Waarom een whitepaper laten schrijven door een tekstbureau?
Het schrijven van een whitepaper is een vak apart, weten wij uit ervaring. Wil je jouw kennis echt goed uit de verf laten komen in een whitepaper, dan kan het zinvol zijn het schrijfwerk uit handen te geven aan een gespecialiseerd tekstbureau.
De redenen waarom klanten bij ons aankloppen voor whitepapers zijn heel divers. De een zit in tijdnood, de ander vindt het lastig om informatie helder en gestructureerd op papier te zetten. En weer een ander waardeert onze objectieve en kritische blik van buitenaf. Hoe dan ook, wij pakken elke vraag met evenveel toewijding op. We duiken in de materie en maken ons die eigen en we helpen je met het bedenken van de juiste insteek. Bij elke whitepaper zijn in ieder geval twee van onze tekstschrijvers betrokken: de schrijver en de tweede lezer, die de eindredactie verzorgt. Zo kun jij vertrouwen op de beste kwaliteit.
Meer weten? Neem contact met ons op.