|| ||

Call to action: jij zit aan de knoppen!

Roestvrij Taal 01 september 2015

Call to action: jij zit aan de knoppen!

Klanten hebben knoppen. Knoppen die aanzetten tot actie. Ze zorgen ervoor dat klanten of prospects je benaderen voor een offerte, je portfolio bekijken of zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Het enige dat jij hoeft te doen, is op die knop drukken. Heb jij hem al gevonden?

Lees dit blog en ontdek met welke handigheidjes je voortaan meer kans maakt bij een klant of prospect. Of je nu een e-mail of offerte stuurt, of met ze communiceert via website, brochure of social media. Wat wil ik bereiken? Stel jezelf die vraag voordat je aan de slag gaat, schrijf het antwoord op en verlies jouw doel geen moment uit het oog. Vervolgens komt het aan op de ultieme call to action. Op het juiste moment, op de juiste plek. 

Wat is een call to action?
Een call to action (CTA) is een afbeelding of tekst die een bezoeker aanzet tot actie. Hierin zeg je precies wat je van je klant verwacht en waarom nu. Draai niet om je doelstelling heen, want van uitstel komt afstel. En bedenk dat er meer ‘acties’ zijn dan alleen maar ‘kopen’. Bijvoorbeeld ‘Meld je aan voor onze nieuwsbrief’, ‘Doe mee aan onze enquête’ en ‘Zoek een vacature’.

Succes met CTA’s
Het succes van een CTA hangt af van de plaats in de tekst, de grootte en kleur in de opmaak en het gebruik van herhalingen . Zelfs de lege ruimte eromheen doet ertoe . Met alleen woorden kom je echter ook al een heel eind. Zeker als je de ‘actie’ goed in je achterhoofd houdt: wat wil ik bereiken?    

5 tips voor het schrijven:

  1. Voeg inhoud toe die relevant is voor je doelgroep. ‘Bekijk ons filmpje en ontdek hoe je inbouwspots installeert’ is dus beter dan ‘Handleiding inbouwspots’. Zo weet iemand wat de klik oplevert: een filmpje in plaats van een pdf, en inzicht in de installatie van inbouwspots.  
  2. Gebruik klikmagneten  zoals ‘gratis’, ‘direct’, ‘eenvoudig’ en ‘snel’. Ze duiden op voordelen en prikkelen om door te klikken. Maar let op: ze kunnen de boodschap onnodig onvriendelijk maken, bijvoorbeeld bij ‘zachte’ CTA’s. Dus niet: ‘Schrijf je in 1 minuut in voor onze nieuwsbrief’.
  3. Benadruk urgentie. Waarom nú? Aanbieding of korting vóór 1 november. Nog maar 8 stuks in voorraad of de deal loopt af. Weggevertje?
  4. Schrijf in de ik-vorm als dat kan. Dit verhoogt de conversie, zo blijkt uit A/B-testen. Dus: ‘Ik meld me aan’ en niet ‘Meld je aan’. 
  5. Gebruik een werkwoord voor het benadrukken van actie. Gebruik bij voorkeur de gebiedende wijs en wissel deze af met de hele werkwoordsvorm als je meerdere CTA’s gebruikt. Een heel werkwoord is minder dwingend en past daarom beter bij ‘zachte’ CTA’s. Vergelijk ‘Presentatie downloaden’ met ‘Download presentatie’.

Meer tips?
Push your prospect’s button? Vergroot direct je kansen bij klanten en prospects met goede CTA’s. Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.
 

                                
 
 

« terug naar het overzicht