|| ||

De zin van positief schrijven

Roestvrij Taal 19 mei 2020

De zin van positief schrijven

We zitten midden in een pandemie. Dus werk je thuis als dat kan, houd je netjes afstand als je even de deur uitgaat en geniet je in je eigen tuin of op je balkon van een drankje en de voorjaarszon. Gezellig toch? Ik weet het: er zijn een hele hoop leukere alternatieven. Maar we houden het positief, want daar heb je nog eens wat aan! 

Positieve woorden hebben effect
Heb je pen en papier bij de hand? Of open even een nieuw document in je tekstverwerker. Schrijf nu eens op welke mooie en verrassende momenten je in de afgelopen weken hebt meegemaakt. Zie je, die zijn er! Waarschijnlijk gebruik je woorden als goed, fijn, mooi en beter. Positieve woorden dus. Grote kans dat ze je een goed gevoel geven. En zelfs motiveren. Dat effect, daar kun je gebruik van maken in je communicatie met collega’s, klanten, potentiële medewerkers of bezoekers van je website.

Raak je lezer op de juiste plaats
Woorden kunnen je brein veranderen. Dit is de titel van een boek van neuropsycholoog Andrew Newberg. Een goedgekozen titel. Want uit zijn onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat negatieve woorden die gebiedjes in je hersenpan prikkelen die onder meer angstgevoelens opwekken. En waar je stofjes aanmaakt die stress produceren. Negatieve woorden blijken zelfs invloed te hebben op je vermogen om logisch te redeneren.

Je hebt net al gezien wat optimistische woorden doen. Mik dus liever op de frontale hersenkwab van je lezer. Want die kietel je juist met positieve woorden. Dat gebied zorgt er mede voor dat iemand gemotiveerd raakt om actie te ondernemen. Dat is toch wat je wilt bereiken met je webtekst, vacature of direct mailing? 

Vijf tips voor een positieve tekst
Positief schrijven is een kwestie van oefenen. Het is dan wel handig als je weet welke woorden een zin negatief maken. En hoe je er dan een positieve draai aan kunt geven. We helpen je graag op weg met de volgende tips:

  1. Laat ontkennende woorden als niet en geen zoveel mogelijk links liggen
    Je kunt deze woorden omzeilen. Kijk maar naar de inleiding van deze blog. Je bent sneller geneigd om te schrijven dat je niet op kantoor kunt werken. En dat even gezellig een terrasje pikken nu geen optie is. Maar het kan dus ook anders.
  2. Vermijd moeten
    Het werkwoord moeten heeft een negatieve smaak. ‘De retourzending moet binnen 30 dagen na aflevering in ons bezit zijn.’ Het volgende klinkt een stuk vriendelijker: ‘Zorg er wel voor dat de retourzending binnen 30 dagen na aflevering in ons bezit is.’
  3. Kies voor de positieve insteek
    Wij zijn geneigd om de uitzondering te beschrijven. En die is vaak negatief. Zoals deze: ‘Op maandag zijn wij tot 12.00 uur gesloten.‘ Vertel liever dat je klanten op maandag vanaf 12.00 uur weer van dienst bent.
  4. Doe maar gewoon positief
    Uit studies blijkt dat overpositief taalgebruik vaak het tegenovergestelde effect heeft. Denk aan woorden als verbazingwekkend, fantastisch en fenomenaal. Die associëren je lezers al snel met verkooptaal. Gebruik woorden die je zelf als prettig en vriendelijk ervaart.
  5. Zet negatieve woorden tussen positieve woorden
    Ontkom je er niet aan om negatieve woorden te gebruiken? Klem ze dan tussen positieve in. Je lezer begint en eindigt dan met een goed gevoel. Het werkt in losse zinnen, maar ook in alinea’s. Bijvoorbeeld: ‘Ons bedrijf is gemakkelijk bereikbaar via de snelweg en heeft goede parkeervoorzieningen. Er stopt hier helaas geen bus voor de deur. Maar vanaf het station fiets je in 10 minuten naar onze locatie.’

Laat de woorden voor je werken
Of je nu een e-mail schrijft aan een collega, een voorwoord voor je nieuwsbrief of een post voor LinkedIn. Bedenk dat je met positieve woorden je lezer kunt motiveren. Zo is de kans dus veel groter dat jouw inspanningen het gewenste effect hebben. 

« terug naar het overzicht