Employer branding: maak het niet moeilijker dan het is

11 maart 2020 door Kittie Spierings

Willen we een nieuwe klant binnenhalen, dan halen we alles uit de kast om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Hoe anders werkt het als we een nieuwe medewerker willen aantrekken. Dan pakken we een oude vacaturetekst van de plank, kloppen er het stof vanaf en zetten die online.

Oké, het gaat gelukkig lang niet overal zo. Veel organisaties besteden meer aandacht aan arbeidsmarktcommunicatie dan ze ooit hebben gedaan. Dat is niet voor niets, want de arbeidsmarkt blijft maar krap en de ideale kandidaat kan overal aan de slag. Hoog tijd dus om eens voor jezelf na te gaan: sluit jouw communicatie met (potentiële) medewerkers aan bij wie je bent en wat je te bieden hebt? Is het antwoord nee, dan komt de vervolgvraag al snel in beeld: wat zou er gebeuren als je de arbeidsmarkt net zoveel aandacht geeft als prospects en klanten? Als je met een eenduidige boodschap naar buiten treedt en vertelt waarom het zo interessant, leuk of aantrekkelijk is om bij jou te werken? Het zou zomaar eens je imago op de arbeidsmarkt kunnen verbeteren. Met als resultaat meer en betere sollicitaties tegen lagere kosten.

Begin bij de basis

Een eenduidige en aantrekkelijke presentatie van jouw organisatie richting de arbeidsmarkt. Richting nieuwe, maar zeker ook richting je huidige medewerkers. Dát is de essentie van employer branding. Is dat ingewikkeld? Je kunt het natuurlijk heel ingewikkeld maken. Maar je kunt ook bij de basis beginnen en jezelf de vraag stellen: wat maakt mijn organisatie een aantrekkelijke werkgever? Op welke punten onderscheiden we ons van andere organisaties in onze branche? Dat verhaal vertel je vervolgens. Niet alleen in vacatureteksten natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook op de werken-bij-site, in testimonials en in de uitingen die je intern gebruikt.

De antwoorden zijn er al

Employer branding is geen kwestie van een mooie verpakking met een strik erom. Het is het echte verhaal vertellen. Een verhaal dat je niet hoeft te verzinnen, maar gewoon kunt ophalen in je eigen organisatie. Het mooie van employer branding is dat de antwoorden op veel vragen nooit ver weg zijn. Begin gewoon intern, door te vragen waarom mensen bij jou werken. Wie weet word je nog verrast en gaat het helemaal niet om dat salaris of die opleidingsmogelijkheden. Mensen kiezen een werkgever nu eenmaal steeds vaker met het hart in plaats van met het hoofd.

Vertel het echte verhaal

Eén ding is zeker: je organisatie ingaan levert veel inzichten op. En mooie verhalen, die je bijvoorbeeld in de vorm van testimonials kunt delen op je werken-bij-site. Ook heb je nu munitie om je vacatureteksten concreter en extra onderscheidend te maken. En nog een voordeel: als je de juiste vragen stelt, krijg je ook de minder mooie kanten te horen. Wie weet kun je die ook een plek geven in het geheel. Menen we dat nou? Jazeker. Employer branding vraagt om echte verhalen en daar mogen best wat rafelrandjes aan zitten. Des te geloofwaardiger kom je over.

Over de auteur: Kittie Spierings, directeur-eigenaar

Drijvende kracht achter Roestvrijtaal. Begon in 2004 op een zolderkamer. Haar motto: we doen het goed of we doen het niet.