Metateksten: webverleiding in 175 karakters

14 maart 2017 door Kittie Spierings

Dat zoekmachineoptimalisatie belangrijk is voor de vindbaarheid van een website, is een open deur. En dat het verwerken van de juiste zoekwoorden in de tekst daaraan bijdraagt is ook geen geheim. Maar zo zijn er nog 1001 andere SEO-tips. De een wat nuttiger en effectiever dan de ander. Onze ultieme tip? IJzersterke metateksten voor elke webpagina.

Metateksten bestaan uit een metatitle en een metadescription. Dit zijn teksten die bezoekers van je site in principe niet zien. Misschien is juist die onzichtbaarheid wel een van de redenen dat veel websites het nog altijd zonder metateksten doen. Waarom dan toch tijd en energie erin steken? Omdat ze wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google en dus sterk bijdragen aan de vindbaarheid van je website. We helpen je op weg met vier handige tips. 

1. Schrijf unieke metateksten voor elke webpagina

Van de homepage tot de contactpagina: elke website bestaat uit meerdere pagina’s. Om je vindbaarheid te vergroten, is het van belang om aan elke pagina unieke metateksten te koppelen. Die teksten hoeven echt geen literaire hoogstandjes te zijn. Je bent al goed op weg als je in ieder geval de belangrijkste zoekwoorden opneemt, bij voorkeur vooraan, in combinatie met termen die ook op de pagina staan.

2. Let op de maximale lengte

Houd bij het schrijven van de metatags rekening met het maximale aantal karakters: 70 voor de metatitle en 175 voor de metadescription, inclusief spaties. Anders breken de zoekmachines de teksten automatisch af. En dat staat slordig.

3. Zet aan tot actie

De metatitle staat prominent in beeld op de pagina met zoekresultaten. Met een duidelijke call to action zorg je ervoor dat juist jouw bedrijfswebsite wordt aangeklikt. Zet het keyword vooraan, vermeld je bedrijfs- of plaatsnaam, prikkel nieuwsgierigheid en zet aan tot actie. Kijk maar eens hoe autoverzekeraars de metatitle optimaal benutten. 

4. Krachtige pitch in 175 tekens

De richtlijnen voor een sterke metatitle gelden ook voor de metadiscription. Alleen heb je hier meer ruimte voor een krachtige pitch van je bedrijf of product. Net als goede blogs werken deze mini-advertenties als een magneet. Voor zoekmachines én de lezer. Focus op voordeel en trek de bezoeker naar jouw website: ‘Boek snel en eenvoudig online’, ‘Maak eenvoudig een afspraak’ of ‘De laagste prijzen dankzij onze laagsteprijsgarantie’.

Zelf aan de slag met het schrijven van metateksten voor je website? Dat kan. De meeste CMS-systemen zijn daar al helemaal op ingericht. Scoor je liever met een beetje hulp van SEO-specialisten? Maak dan eenvoudig een afspraak.

Over de auteur: Kittie Spierings, directeur-eigenaar

Drijvende kracht achter Roestvrijtaal. Begon in 2004 op een zolderkamer. Haar motto: we doen het goed of we doen het niet.