|| ||

Tips voor commerciële teksten

Roestvrij Taal 17 december 2015

Tips voor commerciële teksten

Heb jij goede voornemens? Bravo! In deze tijd van het jaar ben je een van de weinigen die daarvoor uit durven te komen. Laat staan dat je ze dan ook nog opschrijft. Wij als tekstschrijvers vinden dat jammer: van goede voornemens valt namelijk veel te leren. En al helemaal van de manier waarop je ze op papier zet.

Neem bijvoorbeeld het gebruik van werkwoorden. Er zijn van die werkwoorden die je maar beter kunt vermijden omdat ze je doel nu eenmaal geen kracht bijzetten.

Overtuigd van je eigen kunnen
Je krabbelt twee voornemens op papier. Welk voornemen geeft je de meeste kans van slagen?

A. Ik kan wel wat beter voor mezelf zorgen.

B. Ik raak volgend jaar ruim 5 kilo kwijt.

B is goed. Ondanks al die kilo’s die eraf moeten? Jazeker. Je doelstelling is namelijk concreet. Bovendien bevat B geen werkwoorden die alleen maar inboeten op je daadkracht en eigen overtuiging. Dat zijn werkwoorden als ‘zouden’, ‘lijken’, ‘blijken’, ‘schijnen’, ‘mogen’ en ‘kunnen’.

‘Kunnen’ in commerciële teksten
Kijk maar eens naar het werkwoord ‘kunnen’: je bent daarmee niet bepaald zeker van je zaak. Want als iets kan, dan hoeft het niet. Je potentiële klant bedenkt dat ook. ‘Kunnen’ is daarom handig als je een slag om de arm wilt houden. Maar niet als je een opdracht wilt binnenhalen.

Samengevat: laat twijfel achterwege
‘Kunnen’ is een soort doodzonde in commerciële teksten. Voor tekstschrijvers ligt ‘kunnen’ op het kerkhof, naast andere twijfelwoorden als ‘mogelijk’ en ‘eventueel’. Laat deze woorden daarom eens wat vaker achterwege. Meestal is dat gemakkelijk te doen, zonder verlies van inhoud of vriendelijkheid. Een voorbeeld:

‘Wij kunnen vertalingen binnen twee werkdagen leveren. U kunt de brontekst eventueel mailen voor een vrijblijvende offerte.’

Krachtiger is: 

‘Wij leveren vertalingen binnen twee werkdagen. U ontvangt van ons een vrijblijvende offerte als u de brontekst naar ons mailt.’

Goed plan!
Wil je meer weten over het schrijven van krachtige en klantvriendelijke teksten? Wij leren je graag hoe je jouw boodschap bondig en aantrekkelijk overbrengt. Een mooi voornemen voor het nieuwe jaar, waar je zeker geen spijt van krijgt. Meld je daarom aan voor onze training ‘Helder en aantrekkelijk schrijven’. De eerstvolgende is al op dinsdag 23 februari 2016!

« terug naar het overzicht