Proost op een (h)eerlijke en heldere EVP
Het aantrekken en behouden van medewerkers beheerst menig HR-agenda. Wil je als werkgever succesvol zijn, dan is het sleutelwoord employer branding. Wat heb jij je (toekomstige) medewerkers te bieden?
“Ga toch werken bij de bank. Dan heb je een prima salaris en zit je voor je leven goed.” Het zijn de woorden van mijn moeder, aan het eind van mijn middelbareschooltijd. Eind jaren zeventig van de vorige eeuw. Toen de bank in ons dorp nog Boerenleenbank heette, de voorloper van de huidige Rabobank. Ik wist op dat moment niet goed hoe verder, vandaar de tip van mijn moeder.
De generatie post-millennials
Mijn zonen hebben inmiddels mijn leeftijd van toen. De ‘banktip’ van mijn moeder is aan mijn zonen sowieso niet meer besteed. Ik merk aan alles dat zij voorbeelden zijn van de generatie post-millennials (18-24 jaar). Zij zijn op zoek naar werk dat past bij hun persoonlijke interesses. Ze zijn uit op uitdagingen en prikkels, in een omgeving die respect toont en erkenning biedt. Een omgeving waarin ze veel kunnen leren én zichzelf kunnen ontwikkelen. Maar gelijktijdig ook met een juiste balans tussen werk en de rest van het leven. En ja, een goede financiële beloning voor het werk dat ze doen hoort er ook bij.
De jongste generaties medewerkers zijn kieskeuriger dan ooit in hun keuze waar te gaan (en blijven) werken. Een belangrijk gegeven voor elke HR-afdeling. Geen wonder dat steeds meer HR-managers employer branding tot topprioriteit maken. Om niet mis te pakken op de talenten van morgen, moet je als bedrijf een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk zijn. Dat lukt alleen als je helder op een rij hebt wat je je (toekomstige) medewerkers te bieden hebt én dit overtuigend over de bühne brengt. De gevleugelde term in deze: employee value proposition (EVP). Hierbij gaat het om jouw onderscheidende positionering gestoeld op wat je als bedrijf te bieden hebt aan medewerkers. Inclusief de persoonlijkheid en waarden van de organisatie natuurlijk.
Cultuur als doorslaggevende factor
De tijd dat medewerkers hun tijd op de werkvloer ruilden voor geld en continuïteit is voorbij. Verantwoordelijkheid krijgen, ruimte voor ontwikkeling, zelfstandigheid in het functioneren, een innovatieve en maatschappelijk betrokken omgeving, dat zijn facetten die nu tellen. Zoals ook de cultuur van een bedrijf een hele belangrijke rol speelt. Het totaal aan normen, waarden, doelen, verwachtingen, historie en gebruiken wordt meer en meer de doorslaggevende factor op basis waarvan potentiële medewerkers hun keuze maken voor een bedrijf. Ze willen een goede klik.
Beginnen met een goede analyse
Kortom, een heldere en onderscheidende EVP is voor elke organisatie momenteel een van de belangrijkste agendapunten. Op het vlak van werving, selectie en behoud in feite de onomstreden nummer 1. Belangrijk is te beginnen met een goede analyse: wat bieden we als bedrijf onze huidige en toekomstige medewerkers momenteel en waar en in welke mate verschilt dat met de hedendaagse wensen, behoeften en eisen. Formuleer vervolgens op basis van je sterkten, je onderscheidende kracht (winning zone) en de te verbeteren punten je propositie in termen van werknemerswaarde. Het is duidelijk dat je bij deze tweede stap óók oog en oor hebt voor de wensen van jouw doelgroep op de arbeidsmarkt. Kijk bovendien nadrukkelijk meerdere jaren vooruit bij de formulering, met een heldere visie en missie. Wees voorbereid op de toekomstige behoeftes van je medewerkers. Hoe moeilijk dat anno nu ook is. De veranderingen gaan immers zo snel. Kinderen die nu naar de basisschool gaan, zullen later een beroep uitoefenen dat in zo’n 70% van de gevallen nu nog niet bestaat …
Wees eerlijk en realistisch
Wat de ontwikkelingen ook zijn, een krachtige EVP is en blijft van levensbelang. Mensen maken het verschil, dat blijft onveranderd. En heb je helder op een rij wat je (potentiële) medewerkers te bieden hebt, dan breekt de volgende essentiële fase aan. De fase van eenduidige en onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie. Daarbij geldt: eerlijkheid duurt het langst. Nog te vaak zie je bijvoorbeeld companysites of vacatureteksten die niet het échte verhaal vertellen. Goede kandidaten hebben dat vaak al tijdens de sollicitatiefase door. En mocht dat niet het geval zijn, dan wordt behoud een lastig verhaal.
Proost!
Welke smaak je verder geeft aan je arbeidsmarktcommunicatie, dat is natuurlijk onder meer afhankelijk van je branding en doelgroep(en). Neem Heineken. Onder jongeren is de bierbrouwer al vier jaar de populairste werkgever, bovenal vanwege de creatieve en brutale positionering. De ‘banktip’ van mijn moeder legde ik zo’n veertig jaar geleden naast me neer. Ik weet niet of een van mijn zonen binnenkort met de vraag komt hoe verder met zijn professionele toekomst. De kans dat een ‘biertip’ wel gehoor vindt, acht ik niet uitgesloten. En als ik nu eerlijk en realistisch ben, dan moet ik zeggen dat dat niets te maken heeft met een verschil in overtuigingskracht tussen mij en mijn moeder. Nee, alles met een op de (potentiële) medewerker gerichte branding. Ik proost met je dan ook graag op een (h)eerlijke en heldere EVP!