Veelgestelde vragen over ChatGPT

28 februari 2023 door Kittie Spierings

De ontwikkelingen rond ChatGPT houden – ook in de wereld van tekst en arbeidsmarktcommunicatie – veel mensen bezig. Mocht je het gemist hebben: ChatGPT is een slimme chatbot die op basis van kunstmatige intelligentie antwoord geeft op al je vragen en zelfs teksten genereert. Ook bij Roestvrijtaal krijgen we veel vragen over deze nieuwe tool. Met stip op één: werken jullie met ChatGPT? Hieronder delen we de meest gestelde vragen met je, plus onze antwoorden.

1. Gebruiken jullie ChatGPT?

We experimenteren er nu vooral mee. Wat kan ChatGPT allemaal? Hoe kun je een vraag, oftewel prompt, het beste formuleren? Welke teksten genereert de tool en wat vinden we daarvan? Door ChatGPT zo breed mogelijk te testen, krijgen we inzicht in de plus- en minpunten. Daarnaast gebruiken we de tool al volop in de researchfase voorafgaand aan het schrijfproces. Wil je een blog schrijven over een bepaald onderwerp, dan geeft ChatGPT je in no time inzicht in de meest gestelde vragen daarover. En schrijf je een vacaturetekst, dan kun je via ChatGPT snel achterhalen wat een bepaalde functie inhoudt, hoe de doelgroep in elkaar zit en welke andere functietitels ook wel gebruikt worden. Die informatie toetsen we uiteraard wel via andere bronnen.

2. Schrijven jullie ook teksten met ChatGPT?

Nee. De reden is simpel: de teksten die ChatGPT produceert, vinden we niet goed genoeg. Ze zijn erg algemeen, droog, kleurloos en niet klantspecifiek. Willen we de teksten van ChatGPT aanpassen naar teksten die aan onze standaarden voldoen, dan zijn we daar nog relatief veel tijd mee kwijt. Bovendien merken we dat we op die manier lastig loskomen van de tekst die als uitgangspunt geldt. Schrijven we een tekst van a tot z zelf, dan is het resultaat vaak beter omdat we vrij denken en niet belemmerd worden in onze creativiteit.

3. Er wordt gezegd dat ChatGPT goede vacatureteksten schrijft. Is dat zo?

Nee. De teksten van ChatGPT zijn heel algemeen, voorspelbaar en allesbehalve onderscheidend. In deze krappe arbeidsmarkt kom je daar niet mee weg; goede kandidaten prikken feilloos door alle clichés heen. Een goede vacaturetekst brengt onder woorden wat juist díe baan bij díe werkgever zo aantrekkelijk maakt, wat de uitdagingen van dit moment zijn en hoe de sfeer binnen een organisatie is. En dat alles op een manier die het juiste gevoel oproept bij de ideale kandidaat én aansluit bij het employer brand. Ook daarom schrijven wij vacatureteksten altijd op basis van een intake, waarin we de vacaturehouder uitdagen, aan het denken zetten en inspireren. We horen vaak terug dat dit interessante nieuwe inzichten oplevert.

4. En wat als je ChatGPT voedt met specifieke informatie over het bedrijf en de functie?

Het is allereerst de vraag of je dat moet doen. Wil je (mogelijk gevoelige) informatie over je organisatie delen met een tool die deze te pas en te onpas kan gebruiken en verspreiden? Daarnaast hangt de kwaliteit van de output van ChatGPT sterk af van de kwaliteit van de intake. De juiste vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ons vak. Tijdens een intake komt veel ter sprake. Veel van die informatie verwerken we niet letterlijk in de tekst, maar gebruiken we indirect. Bijvoorbeeld voor de toonzetting, om de lezer te prikkelen of om tussen de regels door een boodschap over te brengen. Zo ontstaat een unieke tekst die het employer brand van de werkgever kracht bijzet én aansluit bij de drijfveren van de ideale kandidaat.

“Een tekstschrijver kan veel meer in een tekst leggen dan een chatbot, zoals gevoel, (voor)kennis van de organisatie en de doelgroep, de juiste toonzetting, actualiteit en nuance”

5. Hoe zien jullie het gebruik van ChatGPT in de toekomst?

ChatGPT ontwikkelt zich snel en wordt steeds slimmer. Dat biedt kansen. Bijvoorbeeld om repeterend en ‘saaier’ werk te automatiseren en meer focus te leggen op het creatieve proces. Dit helpt ons om het verschil te blijven maken, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Wij zien het als onze uitdaging om de ultieme combinatie van artificial en human intelligence te vinden. Lukt dat, dan biedt dat veel voordelen: betekenisvol werk voor medewerkers, toegevoegde waarde dankzij onderscheidende teksten, optimale efficiency en dus concurrerende prijzen.

6. Hoe bereiden jullie je voor op een toekomst met artificial intelligence?

We experimenteren erop los en delen onze best practices binnen ons team. Ook oefenen we volop met het schrijven van prompts. Iedereen binnen onze organisatie is ermee bezig; de ontwikkelingen gaan ons allemaal aan. Ook hebben we een speciale werkgroep opgericht die het voortouw neemt en het team uitdaagt om artificial intelligence steeds slimmer in te zetten. Het doel: artificial en human intelligence optimaal combineren, zodat we onze klanten het beste van beide werelden bieden.

“Ons doel: artificial en human intelligence optimaal combineren, zodat we onze klanten het beste van beide werelden bieden”

7. Waarom zou ik een tekstschrijver inschakelen?

Omdat een tekstschrijver veel meer in een tekst kan leggen dan een chatbot, zoals gevoel, (voor)kennis van de organisatie en de doelgroep, de juiste toonzetting, actualiteit en nuance. Dit zijn cruciale ingrediënten om tot een onderscheidende tekst te komen, passend bij je employer brand én je doelgroep. Een goede tekstschrijver benut de kansen van artificial intelligence en voegt daar human intelligence aan toe om tot het beste resultaat te komen.

Meer weten?

Vragen over het gebruik van ChatGPT bij het schrijven van teksten? Neem gerust contact met ons op.

Over de auteur: Kittie Spierings, directeur-eigenaar

Drijvende kracht achter Roestvrijtaal. Begon in 2004 op een zolderkamer. Haar motto: we doen het goed of we doen het niet.