|| ||

Speel doelgericht!

Roestvrij Taal 10 juli 2014

Speel doelgericht!

Schrijven is als succesvol voetballen. Zo luidt onze conclusie van dit WK. Overigens is dit inzicht ons niet aan komen rollen: er gingen urenlange voorbeschouwingen en analyses aan vooraf. Want hoe komt het dat Louis van Gaal het zo ver schopte met dit Oranje? En wat maakt een tekst doeltreffend? De uitslag van ons Oranjeonderzoek is grensverleggend. Deze vragen hebben namelijk exact hetzelfde antwoord!

U denkt misschien: hoezo? Schrijven is toch een totaal andere tak van sport dan voetballen? Daarom trappen we af met een verhelderende vergelijking. Stel, Roestvrij Taal is een van de vele bondscoaches die ons land rijk is. En Louis van Gaal? Hem stellen we op als tekstschrijver. Als u nog even blijft hangen voor de verlenging van dit blog, dan leest u hoe u zelf kunt scoren met tekst. 

Richtingsgevoel
Tijdens dit WK schrijft Van Gaal geschiedenis. Dat komt omdat hij geen bal lijkt te missen met zijn gouden wissels. Hij wordt geroemd om zijn voorspellend vermogen, voorbereiding, teamwork én durf om op het juiste moment van tactiek te veranderen. Maar zijn beste actie heeft te maken met zijn gevoel van richting. Van Gaal werkt namelijk voor iedere wedstrijd en elk scenario met een andere aanpak.

Samenvatting
Van Gaal speelt meer op doel dan op eigen kracht. Hetzelfde is belangrijk voor tekst.

U schrijft op uw website:

“Wij bestaan ruim 25 jaar!”

U schiet echter veel zuiverder met:

“U kunt vertrouwen op ruim 25 jaar ervaring.”

Dat komt omdat u met het gebruik van ‘wij’ blijft zitten in uw eigen dug-out. Het is dan maar de vraag of uw boodschap de doelgroep bereikt. Door uw klant direct aan te spreken met ‘u’, verkleint u de afstand. En met ‘u kunt vertrouwen’ speelt u ook nog eens in op zijn beleving. Zo staat u met een kleine wissel van woorden direct met 2-0 voor.

Kans voor open goal
Maar hoe zit het dan met aandacht voor uw onderscheidend vermogen? Speelt u dan ook te veel op eigen kennis en te weinig op uw doelgroep? Het antwoord is als een kans voor open goal. U hoeft de voordelen van uw producten, diensten en service alleen nog maar te verwoorden vanuit uw klant.

Samenvatting
Speel op doel, door uw teksten klantgericht te schrijven.

Dus niet:

“Ons team bestaat uit vier tekstschrijvers. Wij beheersen elke tekst.”

Maar wel:

“Ervaar het voordeel van een team van vier tekstschrijvers. Wilt u een webtekst, diepte-interview of creatief blog? De juiste specialist gaat voor u aan de slag.”

 

 

 

comments powered by Disqus
« terug naar het overzicht