Latent talent aantrekken? Kies een slimme wervingsstrategie!
Wist je dat slechts 12% van de Nederlandse beroepsbevolking actief naar een nieuwe baan zoekt? En dat veel werkgevers in diezelfde kleine vijver vissen? Zonde! Want de grootste groep geschikte kandidaten zit daar helemaal niet in. Geen wonder dus dat je weinig tot geen nieuwe collega’s aan de haak slaat. Hoe je dat wél doet? Met een slimme wervingsstrategie waarmee je latent talent bereikt én aantrekt.
12% van de baanzoekers zoekt actief. Laat dat als werkgever eens op je inwerken … En toch gaat het grootste deel van de wervingsinspanningen en -budgetten juist naar díe groep. Terwijl de kans groot is dat jouw ideale kandidaat je vacature nooit te zien krijgt. Ondertussen laat je een interessante doelgroep – die ongeveer 3x zo groot is – links liggen: de latente werkzoekenden. Hoog tijd om anders te kijken. En slimmer te werven.
“Zorg dat mensen die niet zoeken tóch voor jouw organisatie kiezen”
Wie en waar zijn toch die latente talenten?
Latente werkzoekenden zijn vaak tevreden in hun huidige baan en zeker niet actief op zoek naar iets nieuws. Maar … ze zijn wél te porren voor iets beters. Mits je ze weet te vinden én te raken. Hoe je dat strategisch aanpakt, lees je hieronder:
1. Zet rake socialmediacampagnes in op de juiste plek 🎯
Latente werkzoekenden neuzen niet rond op jobboards, maar zijn wél online. Onderzoek daarom waar jouw ideale kandidaat zich bevindt. Voor de ene doelgroep is dat bijvoorbeeld LinkedIn, voor de ander Instagram, TikTok of Facebook.
Vervolgens zet je gericht rake campagnes op door in te spelen op wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Achterhaal daarom goed wat potentiële kandidaten triggert om over te stappen naar een andere baan. Denk aan inhoud, groeimogelijkheden en arbeidsvoorwaarden. Vanuit die inzichten kun je nieuwsgierigheid opwekken. Gebruik daarbij ook foto’s en video’s. De kunst? Zorgen dat iemand stopt met scrollen en doorklikt naar jouw vacature.
2. Zorg voor consistente, overtuigende communicatie 🗣
Van je eerste social ad tot de content op je werkenbij-website en van een persoonlijk digitaal bericht tot een live kennismakingsgesprek: zorg dat je verhaal klopt. En dat je als werkgever consistent dezelfde tone of voice aanhoudt en hetzelfde gevoel uitstraalt. Wees in je vacatureteksten concreet en eerlijk over de baan die je te bieden hebt.
Blijf dan ook zeker weg van algemene teksten die de baan bij jouw organisatie niet onderscheiden van banen bij concullega’s. Pluis dus eerst goed uit wat de kern van de functie is en geef concrete voorbeelden die het werk – en daarmee je tekst – kleur geven. Met echte verhalen, zoals testimonials, laat je zien hoe medewerkers het werk bij jouw organisatie ervaren.
3. Sourcen 🔎
Ga zelf actief op zoek naar kandidaten die passen bij je vacature, ook al zijn zij niet op zoek. Dit noemen we sourcen. Weet je niet precies hoe je daarmee kunt beginnen? Of heb je er zelf geen tijd voor? Wij kunnen je helpen met interim-recruitment voor extra wervingskracht. Slim uitbesteed toch?
4. Neem de tijd om te bouwen aan relaties en vertrouwen 🤝
Latente werkzoekenden solliciteren niet meteen als een vacature hun aandacht trekt. Daarom is het belangrijk dat je vaker in hun gezichtsveld voorbijkomt. Blijf vooral zichtbaar én herkenbaar. Bijvoorbeeld door een reeks socialposts, een advertentiecampagne, het delen van inspirerende artikelen of blogs en ervaringsverhalen van je collega’s. Zo bouw je vertrouwen op en vergroot je de kans dat latent talent de stap zet om contact op te nemen.
Kortom: laat niets aan het toeval over
Latente werkzoekenden bereik je niet met toeval. Wel met een slimme wervingsstrategie, krachtige content en partners die weten hoe je arbeidsmarktcommunicatie efficiënt inzet.
Wil jij niet blijven vissen in dezelfde kleine vijver? Gooi dan je strategie om. Wij en Pro Contact helpen je er graag bij! Neem gerust contact met ons op.