|| ||

Een goed persbericht: vijf praktische tips

Roestvrij Taal 09 mei 2017

Een goed persbericht: vijf praktische tips

Je hebt een belangrijk keurmerk of een award in de wacht gesleept. Of een gloednieuwe productielijn geopend. Kortom: je hebt goed nieuws! En dat mag jouw doelgroep natuurlijk niet ontgaan. Een artikel in een vakblad, online magazine, nieuwsplatform of the good old krant is de perfecte aanvulling op je social media. Maar dan moet het wél worden geplaatst. Vijf tips voor een effectief persbericht.

Je kunt natuurlijk adverteren of banneren. Maar een artikel is gratis en zeker zo effectief. En wist je dat journalisten persberichten vaak met open armen ontvangen? Natuurlijk zijn ze wel kritisch – je moet wel echt nieuws te melden hebben – én ze hikken altijd tegen deadlines aan. Je maakt de meeste kans met een sterk persbericht dat zij één op één kunnen overnemen. Zo doe je dat.

1. De kop: het uithangbord van je artikel
De kop bepaalt of een artikel gelezen wordt. Bovendien wil je dat ook koppensnellers je nieuws in één oogopslag oppikken. Houd de kop helder en kort en kijk of je de bedrijfsnaam kunt toevoegen zonder dat je bericht meteen te commercieel overkomt. Zie je het verschil?
A. Na weken vol spanning kunnen we eindelijk de champagne laten knallen
B. Jansen Bouw wint internationale award voor duurzaam bouwen

2. Wie, wat, waar, waarom en hoe?
Zeg ’s eerlijk: hoe vaak lees je een krantenartikel tot het eind? Geeft niks, doet bijna niemand. En dat is ook niet erg, want in een goed stuk staat alle belangrijke informatie vooraan. Stel jezelf deze vraag: als mensen alleen de intro lezen, hebben ze dan mijn nieuws opgepikt? Zet daarom altijd de belangrijkste informatie in de lead, de vetgedrukte intro van het artikel. Een goede lead geeft in een paar zinnen antwoord op: wie, wat, waar, waarom en hoe.

3. Houd het zakelijk en objectief
Hoe trots je ook bent op je investering, keurmerk of award, beperk je in het persbericht zo veel mogelijk tot de feiten en voorkom dat de tekst te commercieel overkomt. Anders wordt het een verkapte advertentie en die legt een redactie direct opzij. Probeer dus niet te verkopen in je persbericht, dat werkt averechts. 

4. Maak je artikel ‘oprolbaar’
Maak het de journalist gemakkelijk. Moet hij inkorten, dan schrapt hij het liefst gewoon de onderste alinea(‘s). Schrijf dus van belangrijk naar minder belangrijk. En zorg dat elke alinea op zichzelf staat. Ook als je persbericht van onder uit wordt ‘opgerold’, moet er een logisch stuk overblijven. Het de journalist gemakkelijk maken betekent ook een foutloos en vlot leesbaar stuk aanleveren. 

5. Verspreid zorgvuldig
Journalisten en bloggers krijgen dagelijks heel wat informatie op zich afgevuurd. Zorg daarom dat jouw nieuws direct in het oog springt. De onderwerpregel begint met ‘PERSBERICHT’, gevolgd door de sterke en nieuwswaardige kop van jouw artikel. Het artikel zelf plak je in de mail, uiteraard in een nette opmaak. Zo hoeft de ontvanger geen bijlagen te openen, dat scheelt weer clicks. Vergeet niet om een foto mee te sturen, daarmee vergroot je de plaatsingskans. 

Hoe meer publiciteit hoe beter, toch? Mik niet op één titel, maar stuur je persbericht naar een goede selectie van online en offline media. Adverteer je al? Dan is de kans op plaatsing extra groot. Laat de acquisiteur weten dat je ook een persbericht aanlevert. 

Training ‘Helder en aantrekkelijk schrijven’. Er is nog plek!
Wist je dat Roestvrij Taal volgende week donderdag 18 mei een training geeft? Je krijgt die dag praktische handvatten voor het schrijven van duidelijke, prettig leesbare teksten. 

Laat je het schrijven liever aan de professionals over? Neem contact met ons op. Roestvrij Taal schrijft snel en vakkundig je persbericht en heeft bovendien een verzendservice. Hiermee brengen we persberichten direct onder de aandacht bij duizenden on- en offline media in Nederland. 

comments powered by Disqus
« terug naar het overzicht