Alles wat je moet weten over de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie

17 maart 2021 door Kittie Spierings

Arbeidsdiscriminatie tegengaan. Dat is het doel van de nieuwe Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie. De wet is nog niet officieel aangenomen, maar ongetwijfeld komt daar dit voorjaar verandering in. Wat betekent deze wet precies? En wat zijn de gevolgen voor je arbeidsmarktcommunicatie? Hierover kregen wij de afgelopen weken aardig wat vragen. De vijf meest gestelde, plus natuurlijk de antwoorden, lees je hieronder.

1. Waarom deze nieuwe wet?

Het klinkt vanzelfsprekend: gelijke kansen voor iedereen op de arbeidsmarkt. Toch is dit nog geen realiteit. Bij werving en selectie vindt nog altijd – bewust of onbewust – discriminatie plaats, bijvoorbeeld op basis van afkomst, geslacht, leeftijd of handicap. De nieuwe wet moet hier een einde aan maken. Werkgevers en intermediairs zijn straks verplicht om een aanpak te hebben die alles in het werk stelt om discriminatie bij werving en selectie van medewerkers te voorkomen.

2. Wat houdt de nieuwe wet in?

De nieuwe wet stelt dat je als werkgever moet beschrijven wat je precies doet om discriminatie in je werving-en-selectieprocessen te voorkomen. Wat is je beleid bij het vervullen van vacatures? Welke maatregelen neem je om discriminatie tegen te gaan? Organisaties met meer dan 25 medewerkers moeten hun werkwijze schriftelijk vastleggen en van tijd tot tijd evalueren. Heb je de werving en selectie uitbesteed? Dan geldt de zogeheten vergewisplicht: je moet kunnen garanderen dat de externe partij arbeidsmarktdiscriminatie bij werving en selectie aantoonbaar tegengaat.

3. Wat betekent dit voor mijn arbeidsmarktcommunicatie?

Discrimineren in arbeidsmarktcommunicatie was natuurlijk al verboden. Maar dat betekent niet dat het niet gebeurt. Ondanks alle goede bedoelingen zijn veel uitingen in arbeidsmarktcommunicatie niet inclusief. Zo zijn er nog altijd legio wervingscampagnes die groepen mensen uitsluiten op basis van leeftijd of geslacht. Dit heeft alles te maken met ingesleten patronen. Met beeldvorming, vooringenomenheid en stereotypering. Dit doorbreken vraagt om een open mind en een kwetsbare opstelling. Vind je het lastig om wervingsmaterialen en teksten inclusief en neutraal te maken? Laat dan eens een specialist van buiten je organisatie meekijken. Bij Roestvrijtaal hebben we een werkgroep diversiteit en inclusie met professionals die getraind zijn om onbedoelde discriminatie in teksten op te sporen.

Ondanks alle goede bedoelingen zijn veel uitingen in arbeidsmarktcommunicatie niet inclusief.

4. Moet ik mijn vacatureteksten nu aanpassen?

Dat kan slim zijn. Het is in elk geval goed om ze eens kritisch onder de loep te (laten) nemen. Vooropgesteld: de nieuwe wet heeft geen directe gevolgen voor vacatureteksten, want discrimineren mocht eerder ook niet. Wel ligt discriminatie nu nog meer onder een vergrootglas, en daarmee is dit een goed moment om gericht in te zetten op inclusieve vacatureteksten. In veel vacatureteksten zijn functie-eisen nog altijd niet objectief geformuleerd of sluiten ze bepaalde groepen onnodig uit (lees ook: 5 tips voor inclusieve functie-eisen). Wist je bijvoorbeeld dat je niet mag vragen om een maximum aantal jaren werkervaring? Om een net afgestudeerde professional? Of om een native speaker? In de eerste gevallen discrimineer je indirect op leeftijd, in het laatste geval op afkomst.

Wist je dat je niet mag vragen om een maximum aantal jaren werkervaring? Of om een native speaker?

5. Hoe voorkom ik (onbewuste) discriminatie in (vacature)teksten?

Het begint allemaal met bewustwording. Zorg dat recruiters, HR-professionals en anderen die binnen jouw organisatie betrokken zijn bij het schrijven van vacatureteksten zich bewust zijn van hun eigen ‘bias’ oftewel vooringenomenheid. Informeer ze over de regels en help ze om door een andere bril naar teksten te kijken. Roestvrijtaal kan helpen met advies en training.

Training Diversiteit en inclusie in vacatureteksten

Discriminatie in vacatureteksten uitbannen? Volg onze online training Diversiteit en inclusie in vacatureteksten. Deze online training verzorgen wij uiteraard ook incompany; wij ontwikkelen de training dan op maat en stemmen de inhoud volledig af op de situatie in jouw organisatie.

Of laat je vacatureteksten checken
Onze tekstschrijvers helpen je graag om tot bias-free vacatureteksten te komen. Interesse? Of meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Kittie Spierings, directeur-eigenaar
Over de auteur: Kittie Spierings, directeur-eigenaar

Drijvende kracht achter Roestvrijtaal. Begon in 2004 op een zolderkamer. Haar motto: we doen het goed of we doen het niet.